Nätfiske, falska lotterivinster och ID-kapning – tillvägagångssätten som bedragare idag har att lura sina medmänniskor är många. Dagligen kan vi ta del av berättelser från drabbade där man trott sig ha hjälpt en vän i nöd eller att man trott sig ha pratat med både polis eller bank, fast det var någon helt okänd man lämnade sina inloggningsuppgifter till.
Bedragarna spelar på våra känslor
Gemensamt för de flesta bedragare är att de spelar på vår känsla av att vi litar på andra, vår glädje av att ha fått ett oväntat ekonomiskt tillskott eller vår oro att bli utsatt för ett brott.
I dag sker bedrägeriförsök främst genom tre kanaler: Sociala medier, mejl och telefon. Alla tillvägagångssätt har som mål att lura till sig inloggningsuppgifter och koder.
Ett sätt att lura till sig uppgifter är att göra det genom att utge sig för att vara någon annan. Ta till exempel Facebook: kapar jag någons konto "blir" jag ju den personen och kan ta kontakt med mina vänner. Jag skriver att jag behöver hjälp med ett bankärende, att jag behöver koder från kompisens dosa för att min har gått sönder och så vidare.
Vår uppmaning är att vi bör bli mer ifrågasättande när vi kontaktas på detta sätt, även om det ser ut att vara en vän som ber om hjälp.
Ring personen och kontrollera att det verkligen är den du pratar med över nätet.
Vem kommer mejlet från egentligen?
Mejl som ser ut att komma från en myndighet eller annan officiell verksamhet är ett annat sätt som bedragare använder sig av för att få oss att sänka garden kring vår banksäkerhet.
Bedrägerimejlen håller ofta en oerhört hög klass och det är nästintill omöjligt att avgöra om de är äkta eller inte. Men i ett mejl som kommer med onda avsikter uppmanas du att lämna ut uppgifter av personlig karaktär, så som lösenord eller kontonummer – och så gör aldrig en bank.
På samma sätt gäller det att se upp när någon tar kontakt via telefon och utger sig för att ringa från din bank. De kan till exempel säga att de behöver dina inloggningskoder för att stoppa ett pågående bedrägeriförsök.
Det är inte bara den ekonomiska skadan som orsakar harm, utan även att man tappar förtroende för okända, och känner sig dum som lät sig luras. Men det är viktigt att komma ihåg att bedragarna är ytterst slipade och vet exakt hur de ska göra för att vinna förtroende.
ID-bedrägerier
Så kallade id-bedrägerier eller id-kapning, där någon köper varor eller tar krediter i ditt namn eller på annat sätt använder sig av dina id-uppgifter, kan vara alldeles särskilt jobbiga att råka ut för, och tyvärr fortsätter dessa bedrägerier att öka.
Att ha kontroll på sina id-handlingar och vara försiktig med inloggningsuppgifter är idag viktigare än någonsin. En identitet anses vara kapad när en obehörig person, utan samtycke, använder någon annans personliga uppgifter för att begå bedrägeri eller annan kriminell handling.
Hur går en id-kapning till och vad kan hända?
Att stjäla någons identitet endast med hjälp av grundläggande information såsom namn, adress och personnummer är förhållandevis enkelt och bedragarna är snillrika. Några sätt de använder är att adressändra, lura till sig ditt BankID, vittja din brevlåda eller sopor. Sedan kan personen beställa varor och tjänster i ditt namn. Det kan handla om att teckna mobilabonnemang, beställa varor eller ta lån och krediter i ditt namn. Det kan också innebära att någon tar kontroll över dina bankkonton, upprättar autogirobetalningar eller tar ut pengar från ditt konto.
Så kan du skydda dig
Att skydda sig helt mot en id-kapning är inte möjligt men det finns en del du kan göra för att försvåra för bedragare. Ditt bästa skydd är att vara uppmärksam, handla med sunt förnuft och vidta förebyggande åtgärder. Var vaksam om någon tar en kreditupplysning på dig som du inte känner igen och polisanmäl om du misstänker att du har blivit utsatt för en kapning.
En del av de åtgärder du själv kan vidta i förebyggande syfte: