Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
App, internetbank och BankID
Händelser i livet

Tänk på det här när du skalar upp

Hur tar man sitt företag till nästa nivå, oavsett om det gäller att dubblera caféets omsättning eller växa e-handelsfirman till fler länder? ”Ta dig tiden att sitta ner och fundera på vilka punkter just ditt företag behöver ”levla upp” för att nå ditt mål”, tipsar experten.

John Bergmar har arbetat med företagsfrågor på Swedbank i över tio år och mött många företag som stått inför att växa. Oavsett om det handlar om att öppna fler butiker eller kontor, att bli fler medarbetare eller bredda sitt sortiment eller erbjudande, eller att växa till nya marknader, kanske utomlands, finns det ändå några generella tips att ge.

”Som företagare kan det vara lätt att känna: Hur ska jag hinna tänka på framtiden när jag bara hinner vara i nuet”, säger John Bergmar, men rekommenderar den som vill växa att göra ett bokslut för företaget.

”Fråga dig själv: Vad ska jag göra imorgon för att stå här med ett annat bolag om ett år?” säger John Bergmar och liknar sitsen vid att vara en småbarnsfamilj som försöker få ihop livspusslet.

”Som förälder kanske du vill vara mer närvarande med barnen, hinna hämta och lämna på förskolan, eller finnas med på träningen”, säger John Bergmar, och menar att på samma sätt ska man fundera på vad man behöver göra mer och mindre av i sitt företag för att nå sina mål.

Tillväxten kommer i att orka tänka på vad du behöver göra imorgon för att nå ditt mål inom en utsatt tidsperiod. Det kommer handla om att prioritera vad som ger störst effekt och du behöver ha en plan.

Identifiera företagets byggstenar för att lyckas

”Tänk dig att du delar in ditt företag i sex olika tårtbitar, där varje tårtbit representerar de viktigaste byggstenarna för just ditt företag för att lyckas”, ger John Bergmar en liknelse.

Tårtbitarna kan vara personal, ledarskap, arbetsflöden, eller vad som nu är de viktigaste byggstenarna för ditt företag.

”Skatta varje tårtbit på en skala från 1–10 och fråga dig själv, dels var du är idag, och dels hur viktig just den tårtbiten är för att nå ditt mål. Säg att ditt mål är att dubbla omsättningen, då listar du vilka tårtbitar som är allra viktigast för att nå det målet. Och då vet du vilken action du behöver ta imorgon för att nå din målbild om X år”, säger John Bergmar.

För ett e-handelsbolag skulle tårtbitarna kunna vara personal, lagerhantering, logistiklösningar, leverantörer, försäljningsstrategi och betallösningar. Varje punkt rymmer sen förstås många underfrågor. I e-handelsexemplet kan det vara: Vilken lagerkapacitet har vi idag? Vilken kapacitet skulle behövas för att matcha den leveransförmåga som krävs för att leverera på det nya mål jag satt upp? Förstår jag våra egna begränsningar etcetera?

John Bergmar menar att ofta vill företagare att någon annan person ska komma in med en lösning på hur din uppskalning ska se ut.

”Men som företagare känner du ditt företag bäst, precis som att du känner ditt barn bäst som förälder. Så om du bara tar dig tiden att sitta ner och göra en noggrann och ärlig analys, så kommer du komma fram till svaren”, säger han.

Som hjälp kan du försöka se på dig själv som om du satt i företagets styrelse och skulle godkänna tillväxtplanen, säger han.

”Fråga dig själv: Om jag blir bättre på det här, får jag bättre omsättning då, blir jag mer hållbar eller en mer attraktiv arbetsgivare, eller vilket mål du nu satt upp.”

Hur stort ska man då tänka inför att man skalar upp?

”Som alltid är ’Sikta mot stjärnorna’ en bra mental bild”, säger John Bergmar. ”Men sen behöver du vara realist, och kanske inse att om fem år är du inte USA:s president.”

John Bergmars tips inför att växa bolaget

  • Gör ett bokslut

    Gör ett bokslut för företaget där du skattar de punkter som är mest vitala för företaget. Rangordna punkterna utifrån vad som är viktigast för att nå ditt nya mål. Utifrån det har du dina actions för imorgon.

  • Att växa kostar

    Vilka kostnader för expansionen med sig? Löner, lokaler, investeringar etc. Vilka är de förväntade nya intäkterna? Täcker de kostnaderna? Vad är ditt case för banken för att få finansiering?

  • Ha en plan för personal

    Ha en plan inte bara för hur du skaffar rätt personal men också hur du ska behålla den.

  • Företagskultur

    Sätt upp en plan för hur du ska jobba med företagskulturen när ni växer. Många bolag fallerar här.

  • Delegera

    Är du beredd på att delegera? När företaget växer kan, och ska, du kanske inte sköta alla bollar själv.

  • Glöm inte bort risker

    Sätt upp en plan för de risker som satsningen kan medföra och åtgärder för att kunna minimera dem.

LÄS MER: